Počátky

Nevíme, kdy se symbol jako takový objevil. Nejspíš už velmi dávno. Trojúhelník je oblíbený symbol sám o sobě, a tři body se přirozeně nabízejí jako jeho symbol / reprezentace. Pokud se podíváme na jiné trojúhelníkové symboly, jako triquetru1 (z latinského tri – tři, a quetrus – opatřený rohem, ted trojrohý, původně prostě ve významu trojúhelník) nebo triskelion2, trojitou spirálu, trojnoží prostě cyklickou grupu \(C_3\) (např. \(ZZ_3\)), lehce se dostaneme do neolitických časů.

Triquetra na norské minci vyražené za vlády Haralda Hardrada (vládl 1046–1066). Povšimněte si ∴ na rubové straně.

Triquetra na norské minci vyražené za vlády Haralda Hardrada (vládl 1046–1066). Povšimněte si ∴ na rubové straně.

Moderní užití

U+2234 je UTF-8 codepoint nesoucí jméno “Therefore”. Byl přidán mezi matematické operátory (sekce “Mathematical Operators”) ve verzi 1.1 v roce 1993. Za jeho tvůrce a prvního uživatele je považován Johann Rahn5:

Strana 53 pojednání Teutche Algebra Johanna Rahna vydané v roce 1659.

Strana 53 pojednání Teutche Algebra Johanna Rahna vydané v roce 1659.

Rahn jej použil místo slova tudíž (anglicky therefore). Trivialní použití v matematice by mohlo vypadat takto:

\[ \begin{aligned} x + 1 = 10 \\ ∴ x = 9 \end{aligned} \]

Ve své práci z roku 1659 ještě volně alternuje mezi ∴ a ∵. Nicméně v jejím anglickém vydání z roku 1668 už skoro výhradně používá ∴ pro označení vývodu matematického důkazu. V 18. století byl symbol používán dost volně, vyskytují se případy, kdy označoval prostě neznámou (jako dnes \(x\)). V 19. století se dočkal standardizace ke svému původnímu užití.

V textu psaném na počítači/psacím stroji se často nahrazuje pomocí :..

Podobné symboly

Symbol ∴ je graficky v pravdě jednoduchý, proto není divu, že existuje několik velmi podobných typografických symbolů:

  • ∵ – používán místo slova protože (because)
  • ஃ – je znak v pístu Tamil označující speciální zvuk jazyka – āytam6.
  • ⁂ – buď typografický symbol značící drobné změny v textu – má tedy přitáhnou pozornost. Někdy se též používá pro oddělení sekcí v textu. Symbol se také používá v meteorologii pro označení mírného sněžení.
  • ⛬ – symbol graficky skoro shodný, který používá japonské geografická služba pro označení významných historických objektů na mapách (jako jsou vykopávky, pohřebiště, apod.).
  • ɔ: – typograficky podobný symbol používají norští a dánští typografové jako zkratku pro viz.7

∴ a Zednáři

Historie užití ∴ v zednářství není úplně jasná. První užití pro označení zkrácení slova nebo jména se vyskytuje 8 v seznamu lóže La Sincerité v Besançon (France) z roku 1764. Což naznačuje, že byl používán již dříve. Za “oficiální” ustanovení použití se považuje oběžník Grand Orient de France9 z 12. srpna 1774, kde se jméno Velkého Orientu konzistentně zkracovalo jako G∴ O∴ de France a ostatní lóže informovala o nových prostorách. Jiní autoři, např. F. Chapuis10 tvrdí, že symbol byl používán již dříve, byť pootočený11.

Období zavedení symbolu se překrývá s Velkou francouzskou revolucí. A vlastní moto zednářství liberté, égalité, fraternité12 se prolnulo s revolucí samotnou, změnami společenského zřízení a dodnes je motem Francie. Je tedy možné, že v této době vznikla potřeba jednoduchého symbolu, který by spojoval zednáře různých vyznání a původu.

Dále pak existuje krejcar vyražený roku 1773 ve Frankfurtu nad Mohanem, který umístil ∴ na prominentní místo v zářící Deltě13.

Běžné užití

Standardně se užívá pro zkrácení slov, jmen, titulů, apod. Například:

  • F∴ – Frère, v českém prostředí B∴
  • FF∴ – Frères, v českém prostředí BB∴

Symbolický význam

Zdá se, že obecný postoj je, že žádný takový není. Tedy aspoň podle Encyclopedia of Freemasonry:

Three points in a triangular form (∴) are placed after letters in a Masonic document to indicate that such letters are the initials of a Masonic title or of a technical word in Freemasonry, as G∴M∴ for Grand Master, or G∴L∴ for Grand Lodge. It is not a symbol, but simply a mark of abbreviation. The attempt, therefore, to trace it to the Hebrew three yods [ייי], a sign of the Tetragrammaton, or any other ancient symbol, is futile. […] it is probable that the idea was suggested by the sacred character of the number three as a Masonic number, and these three dots might refer to the position of the three officers in a French Lodge.

— San Pedro Masons14

Nepodařilo se mi objevit informaci o tom, zda byl matematický význam ∴ znám a měl nějaký dopad na použití symbolu v Zednářství. Nicméně mi přislo škoda se tady zastavit, když nám symbol nabízí tři hlavní části – 3, tečky a trojúhelník.

3

Číslice 3 ve Svobodném zednářství symbolizuje mnoho klíčových aspektů, včetně mravnosti, rovnosti, spravedlnosti. Je základem pro mnoho rituálů a symbolů, které jsou nedílnou součástí zednářské tradice a filozofie. Symbolizuje stabilitu mezi tělem, myslí a duší (mikrokosmos); nebem, zemí a podsvětím (makrokosmos); … Oblíbené jsou také božské trojice – Otec-Syn-Duch, Jupiter-Juno-Minerva, Osiris-Isis-Hór, Trimurti (Brahma, Vishnu, Shiva).

Kde dvojka představuje dualitu, často konfliktní, přináší pak trojka harmonii1516. Trojka se často objevuje v architektuře/designu, třeba jako pravidlo třetin (rule of thirds). Většina lidí má trichromatický zrak (RGB). Často se vyskytují tři sekce ve vyprávění příběhu (setup, confrontation, resolution).

  • 3 jsou zednářské stupně – učeň, tovaryš, mistr17. Učeň je 3 léta stár.
  • Tři Velká světla – Kniha, odpichovátko a úhelník.
  • Tři Malá světla – Moudrost, Síla a Krása.
  • Tři nepohyblivé klenoty lóže – hrubý kámen, kubický kámen, rýsovací prkno mistrů.
  • Tři pohyblivé klenoty lóže – olovnice, krokvice, úhelník.
  • Tři stupně do Šalamounova chrámu.
  • Tři zamřížovaná okna Šalamounova chrámu. Někdy bývají i troje dveře.
  • Tři hlavní činovníci lóže / tři kladiva – Ctihodný Mistr, První a Druhý Dozorce18.
  • Tři nástroje učně – kladívko, dláto, pravítko o 24 dílcích.

(Rovnostranný) trojúhelník

Trojúhelník je také velmi oblíbený symbol. Už jenom díky jednoduchosti tvaru. Vyskytuje se v mnoha zednářských i nezednářských symbolech a proprietách. Namátkou třeba:

  • Zářící Delta, tedy symbol Velkého Architekta Vesmíru
  • Šalamounova pečeť / Davidova hvězda
  • Zednářská krokvice

Pythagora jsme už zmínili v kontextu čísla tři. Pythagorovi je také přisuzován objev intervalů v hudbě a vynález monochordu19.20 Pýthogorejci si samozřejmě všimli, že nekterá čísla se dají sestavit (tedy předměty v počtu odpovídající číslu) do rovnostranného trojúhelníku. Těmto číslům říkáme trojúhelníková (\(T_n\)).

Prvních šest trojúhelníkových čísel. Kde \(T_n=n(n+1)/2=binom(n+1, 2)\).

Prvních šest trojúhelníkových čísel. Kde \(T_n=n(n+1)/2=binom(n+1, 2)\).

Takže náš ∴ vlastně odpovídá \(T_2\). Dalším zajímavým je \(T_4\), který má i své vlastní jméno – tetraktys (τετρακτύς). Pýthogorejci využívali tetraktys k vybudování a vysvětlení celého světa. Jejich součet dává magickou desítku (\(1+2+3+4\)), která u pýthagorejců značila dokonalost boží. Z tetraktys lze rovněž odvodit základní harmonické poměry: 1:2 – oktáva, 2:3 – kvinta a 3:4 – kvarta (a pokud bychom rozšířili na vyšší \(n\) i ostatní intervaly)21.

Závěr

Symboly jsou vlastně zkratky22, které mají vedle svého konvenčního a zjevného významu ještě specifické konotace (přiřazené významy). Jsou to abstrakce, zkratky, vizuální podoby myšlenky, které nesou významný emoční náboj. Za význam a interpretaci symbolů jsme zodpovědní my, lidé (např. změna konotace svastiky).

Symboly pomáhají vytvářet a předávat příběhy. A příběhy jsou základním stavebním kamenem lidských společností i individuálních životů. Je proto přirozené, že jim psychologové věnují velkou pozornost. Symboly jsou používány v náboženských systémech, sociálních strukturách, politických seskupení, ve vědě, v obchodě, v osobním životě apod. Pomocí symbolů lze komunikovat univerzálně a také lze vyvolávat emoce – a ty lze zneužít pro manipulaci. Za kritický považuji moment, kdy začnou reprezentovat dogma. Obecně, když jsou použity k potlačení kritického myšlení. Příkladem může být numerologie, která používá (přirozená) čísla, přiřazuje jim svůj význam a přitom ignoruje rozdíl mezi korelací a kauzalitou. Nebo jakýkoli jiný příklad, kdy pohled dovnitř je nahrazován vnějším nepřítelem23.

Symboly nejsou anachronismus, stačí se podívat 🔎 na moderní emoji v elektronické komunikaci24.

Jung popisuje, že různé symboly, které se v historii lidstva opakují, mohou odkazovat mimo jiné právě na archetypy a vyvolávají v nás tak tendence k určitým emočním či imaginativním obsahům. Symboly pak mají tendenci rezonovat až s naším (kolektivním) nevědomím:

Jsem totiž toho názoru, že ke sjednocení racionální a iracionální pravdy nedochází ani tak v umění jako mnohem spíše v symbolu. Symbol má přece ve své přirozenosti dvě stránky, racionální (rozumnou) a iracionální (nerozumnou).

— C.G. Jung (25, str. 73)

Pro mne je symbol především o pozvání k zamyšlení. Nejde jen o jejich obecně přijímaný význam. Hlavní je zkoumat, a možná někdy i pochopit, co znamenají pro mne samotného.


  1. Typická triquetra.

    Typická triquetra.

     ↩︎

  2. Triskelion v podobě Archimé dových spirál, rekonstrukce symbolu z pre historické hrobky v Newgrange, Irsko.

    Triskelion v podobě Archimé dových spirál, rekonstrukce symbolu z pre historické hrobky v Newgrange, Irsko.

     ↩︎

  3. Na traktátu spolupracoval s anglickým matematikem Johnem Pellem a není jasné, kdo z nich se symboly přišel. ↩︎

  4. Obelus původně sloužil jako korektorské (také editační) znaménko. Poprvé jej měl použít Aristarchus, aby označil sporné pasáže v Homérovi. Později se objevoval hlavně v evangeliích, aby označil konfliktní, sporné pasáže. Často se používaly varianty s jednou nebo dvěmi tečkami ⨪ ÷. Do dnešních dob přešel obelus v symbolech ÷ † ⁒ ⸓. ↩︎

  5. Johann Rahn byl švýcarský matematik (10.03.1622 – 25.05.1676). Mimo symbolu ∴ je mu též přisuzováno první3 použití obelu4 jako symbolu dělení ÷.]. ↩︎

  6. āytam je příbuzný se sankrtskou visargou, která se označuje ः. ↩︎

  7. O kterém jsem si dlouho myslel, že je prostě od vidět. Nicméně se jedná o zkratku latinského videlicet. Což je samo o sobě zkratkou videre licet, tedy něco jako jest dovoleno viděti. A jestlipak toto není etymologie onoho českého vidět… ↩︎

  8. Marie Ragon, Orthodoxie maçonnique (Zednářská ortodoxie). 1853. ↩︎

  9. GODF byla založena 24.06.1773. V roce 1799 absorbovala starší lóže, takže někdy se uvádí dosah až do let 1728 nebo 1733. ↩︎

  10. L. Chapuis, Bulletin des Ateliers supérieurs (Bulletin vyšších ateliérů). 1937. ↩︎

  11. Symbol v zápisech lóže “Upřímnos” z Orientu v Besançonu.

    Symbol v zápisech lóže “Upřímnos” z Orientu v Besançonu.

     ↩︎

  12. Volnost, rovnost, bratrství. Za autora hesla je považován francouzský advokát Maximilien Robespierre. ↩︎

  13. Jedno krejcarová mince z roku 1773. Frankfurt nad Mohanem.

    Jedno krejcarová mince z roku 1773. Frankfurt nad Mohanem.

     ↩︎

  14. San Pedro Masons, Three Dots In A Triangle: A Venerable Masonic Mark. 2020. https://sanpedromasons.org/2020/07/freemasonry-and-the-50th-anniversary-of-the-lunar-landing-copy/ ↩︎

  15. Pythagoras (kdo už jiný) považoval trojku za ideální číslo, které symbolizuje harmonii, moudrost a pochopení. ↩︎

  16. Význam, ale vkládáme v interpretaci. Trojka klidně může být i zmar – tři holčičky, milostný trojúhelník… ↩︎

  17. Skotský ritus jich má, pro jistotu, 33. ↩︎

  18. the Worshipful Master, the Senior Warden, and the Junior Warden. ↩︎

  19. Monochord se skládá z jedné struny podložená na dvou místech. Kde jedno z míst je pohyblivé. ↩︎

  20. A Copilot mi sem tlačí toto dokončení odstavce :) A tím pádem i objev harmonie. A harmonie je základním stavebním kamenem hudby. A hudba je základním stavebním kamenem vesmíru. A vesmír je základním stavebním kamenem všeho. A tím pádem je trojúhelník základním stavebním kamenem všeho. ↩︎

  21. Roel Hollander, Music & Geometry – Part 1 – Intervals & Scales. 2024. https://roelsworld.eu/blog-music/music-geometry-intervals-scales/ ↩︎

  22. Loga nejsou symboly. Jsou to vymyšlené značky (např. logo firmy). Brand je obchodní značka, která má na trhu jméno a u zákazníků váhu (např. pokud kupuji auto, kupuji produkt, pokud kupuji Mercedes, Škodu, Adidas apod. kupuji brand). ↩︎

  23. The mysteries of faith are degraded if they are made into an object of affirmation and negation, when in reality they should be an object of contemplation.

    Simone Weil

     ↩︎
  24. Nevěříte? Který je to film? ⚓🚢󰙃󱁷👋💏🌊🧊💦🆘󰐻🌊󰯆💔. ↩︎

  25. Carl Gustav Jung, Červená kniha – Liber Novus. 2013, Portál ↩︎

Citation

For attribution, please cite this work as

Antonín Král (2025). U+2234 -- Příběh symbolu ∴. bobek.cz. https://www.bobek.cz/therefore/

BibTeX citation

@misc{
  title = "U+2234 -- Příběh symbolu ∴",
  author = "Antonín Král",
  year = "2025",
  journal = "bobek.cz",
  note = "https://www.bobek.cz/therefore/"
}